34f709ebf9993ec2c8ba6b20e741b078.jpg
2ac65357dc22cc524e6ba1220c8db4f5.jpg
9ab123e50834bfe528a714c6c1a2173a.jpg

Novinky

ERA21 4/2014

Dnes vychází nové číslo časopisu ERA21 4/2014.

ERA21-14-obalka-nahled-page-001.jpg

 

OBSAH časopisu ERA21 4/2014

7 editorial / Ove Arup /
14 detail – Horský penzion Kraličák v Hynčicích pod Sušinou – Lukáš Blažek, Eva Blažková, Vítězslav Petr / ječmen studio /
18 intro – Nuselský most
24 realizace – Trojský most v Praze – Roman Koucký, Libor Kábrt, Jiří Petrák, Ladislav Šašek
38 realizace – Lávka přes dálnici v Bohumíně – Jiří Stráský, Lenka Zapletalová, Petr Mojzík
46 realizace – Lávka přes údolí řeky Carpinteira v Covilhã – João Luís Carrilho da Graça / JLCG Arquitectos / António Adão da Fonseca, Carlos Quinaz / AFA Consult /
50 rozhovor – Navrhování mostů je úkolem inženýra. Rozhovor Kateřiny Mertenové a Marka Kuchty s Andreasem Keilem
56 realizace – Jarroldův most v Norwichi – Stephen James / Ramboll /
68 inspirace – Alternativní využití mostů – Yvette Vašourková, Karin Grohmannová
72 soutěž – Komenského most v Jaroměři
102 příloha – Malé velké koupelny – Heda Nováčková
118 příloha – FOR ARCH 2014 ve znamení rekonstrukcí a revitalizací – Darina Boumová a kolektiv
122 příloha – Výplně otvorů z hlediska energeticky efektivní architektury – Kateřina Mertenová, Martin Augustin, Juraj Hazucha
138 realizace – Hudební klub a hotel Sono Centrum v Brně – František Šmédek
144 realizace – Středoevropský technologický institut Masarykovy univerzity v Brně – Jaromír Černý, Karel Tuza, Petr Uhlíř / A PLUS /

 Editorial

Architektura se nejlépe studuje „in statu nascendi“, ve stadiu zrodu, což ale obvykle není možné a musíme se spokojit s již hotovou stavbou. Existuje však typologie, u níž lze záměry tvůrce dobře vyčíst i z dokončené stavby: most. Nikoli z jeho formy, ale skrze porozumění jeho konstrukci. V tomto čísle proto neprezentujeme prvoplánově extravagantní návrhy, ale racionální řešení, jejichž vzhled vyplývá z konstrukční podstaty. Málokterému architektovi se poštěstí mosty navrhovat, ale každý by se měl pokusit jim porozumět.
Vážené čtenářky, vážení čtenáři, inspirativní čtení vám přeje MAREK KUCHTA, odpovědný redaktor.

Navrhování mostů
Ove Arup

... v případě navrhování mostů je architektonická forma především výsledkem výběru konstrukce a způsobu stavby. Říkám převážně, protože nám vždy zbude několik více či méně arbitrárních rozhodnutí ohledně proporcí nebo detailů, které výrazně neovlivní ekonomickou nebo funkční efektivitu a které je třeba udělat z čistě estetického nebo sochařského pohledu. Dle mého se ovšem nejlepšího výsledku dosáhne, pokud je takovýchto arbitrárních rozhodnutí co nejméně, jinými slovy, pokud rozhodnutí ovlivňující proporce a formu mají zároveň význam statický a konstrukční.
[...] Jednota architektury a konstrukce, nebo raději „Jednota“ obecně, byla jako znak dobré architektury ceněna již u Aristotela. Ovšem v případě budov plných technického vybavení a množství lidských činností – jako například nemocnice – se taková jednota dosahuje nebo jen definuje velmi těžko. Potřeby, které se mají sladit, jsou rozmanité a snad i protikladné a konstrukce je na seznamu priorit až kdesi na konci. A proto mi mosty a velké inženýrské stavby připadají jako mnohem vděčnější objekt studia architektonické jednoty. Že most je forma architektury, je asi nesporné; může mít i velice silný architektonický účinek. Ale je to architektura s jasnou a jednoduše formulovanou funkcí: převádět dopravu, nebo její jeden druh, z jednoho místa na druhé. Jediné, co je pak třeba řešit, je stabilita, odolnost, náklady a vzhled. Nebo jinak řečeno, konstrukce, metoda výstavby a architektura.



  • Sdílet: